FORORD


Skal du kjøpe bolig en gang eller to i ditt liv?


Ifølge Forbrukerrådets undersøkelse i mars 2017 opplevde hele 44 prosent av kjøperne ulike problemer med boligkjøpet, ved kjøp av brukt bolig.


Hva gjør du hvis du kjøper ditt drømmehus, og det i ettertid viser seg at du har kjøpt «katta i sekken», eller kanskje med rotter i huset?


Hva gjør du når drømmebadet i salgsprospektet mangler membran?


Hva gjør du, hvis huset er fullt av mugg?


Hva gjør du hvis det er feil og mangler ved eiendommen som du oppdager en stund etter at du har kjøpt huset?


Åh, forsikring!


Jammen forsikringen vil jo dekke slike feil. Tror du ja!  Velkommen til den virkelige verden.  Slik den virkelige verden er blitt. Hvordan opptrer forsikringsselskapet Protector når skaden først har skjedd?


Tror du at du får et raskt oppgjør?


Tror du at du får dekket skadene på drømmebadet ditt?


Her vil du få et innblikk i hvordan de ulike takstmenn opererer.  Men en takstmann er jo en takstmann sier du?  Tror du ja!


Er alle takstmenn uavhengige og objektive?    Forteller de sannheten, eller i alle tilfelle den objektive sannheten?


Hvem skal betale for motpartens takstmenn og bør du slippe dem inn?


Tror du det er et rent spill som foregår?


Hvordan vurderer dommere takstmenn sine utsagn om løsninger når det gjelder reklamasjon rundt boligkjøp?


Dommer Hanne Sophie Greve opplyste på rettskonferansen i 2011 at villedning er en meget viktig side i forhold til internasjonal og nasjonal og lokal kriminalitet. Temaet er bevissikring og rettssikkerhet.


 Anette leste opp følgende sitat fra Greve under


hovedforhandlingen i Larvik tingrett:


«Dommer Hanne Sophie Greve har jobbet i EMD i 6 år og har vært lagdommer i 25 år. Hun opplyser at rettsavgjørelser hviler på to søyler. Det ene er faktum og det andre er lovanvendelse. Greve sier det finnes kun et faktum, ikke to.


Så da stiller vi følgende spørsmål


1.      Hvordan kan du få frem faktum i din sak?


2       Hva er faktum i denne sak?


Forfatterne.

 

BOLIGKJØPERNES MARERITT
         ANKEN
 
- Som er kommet på markedet i 2019.

Dette er en urovekkende skildring fra virkeligheten
med eksempler hvor flere familier blir utsatt for den
kyniske boligbransjen, uredelige takstmenn og hvordan
en sak kan utvikle seg  under rettsprosessen.

Boken kan bestilles ved å sende email til

Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Boken koster kr 328 inkludert frakt.

Boken sendes til deg så snart det er betalt inn på kto 18130626641

(Anette Bull)

Verdt og merke seg:

Boken avslører at eierskifteselskapene leier inn takstmenn som bagatelliserer skadeomfang og kostnadsbilde.

Det er flere eksempler i forskjellige kapitler om ulike saker.

Kapittel 1. Ærede rett.

Kapittel 2. Anken av 12. oktober 2018

                   Vitneforklaringene som forsvant.

Kapittel 3. Dommen av 08.10.2018
Kapittel 4. Sluttinnlegg fra Selskapet Rolf Hageland AS m. fl. av 20.08.2018

Kapittel 5. Opplevde kjøpernes mareritt. ( Sandefjords Blad 6 oktober 2018 ) Ekteparet måtte bruke mer enn 4. år  av sitt liv etter å ha kjøpt drømmehuset til ca. 6.7 millioner kroner. Først i Agder Lagmannsrett ble de hørt.  Adv. Kjetil Krohn Venås sier til avisen " denne saken er et stygt eksempel på hva som kan skje når motparten tar inn sakkyndige som dysser ned omfanget av saken"
"Det store problemet i eierskiftesaker er at forsikringsselskapene henter inn sakkyndige som ikke gir et riktig bilde for retten"

Kapittel 6 omhandler et par som kjøpte hus med rotter i. Saken gikk for Follo Tingrett. I følge eierskifteselskapet sin innlede takstmann så var skaden mindre enn 10 % av det skadebeløp som retten kom fram til.

Kapittel 7. omhandler en dame i fra Oslo, Heidi Turid Dammann, som vant til slutt i lagmannsretten etter kjøp av katastrofe hus, men måtte selv ut med 640.000 kroner. Det var en lang kamp...….  Mange så Heidi i programmet på TV2 "vårt lille land",  -  da hun som selv-prosederende i all hovedsak til slutt vant fram i Borgarting Lagmannsrett.

Forbrukerrådet er kritisk til eierskifteselskapene sin bruk av  sine innleide takstmenn bagatelliserer skadebilde og skadeomfang.
Boken sier litt om hva som skal til for å bli hørt når eierskifteselskapenes takstmenn står fast på sitt, og ikke vil innrømme feil.
Hva kan det komme av at eierskifteselskapenes innleide takstmenn aldri innrømmer feil ?

I kapittel 8 går det fram at en del rapporter er rene bestillingsverk.  Enkelte takstmenn flys landet rundt. F. eks fra Vestfold til Finnmark.

I kapittel 9 så går det fram et Forbrukerrådet slakter eierskifteselskapene. Særlig går kritikken på bruk av ikke uavhengige takstmenn.

 

Boken sier litt om hvordan en rettsprosess kan utarte seg i sivile saker.
 Kan domstolen fjerne bevis i en sak ?
Kan det være slik at domstolen ikke skal behandle faktum ?
 Kan det være slik at det er bare "faglig uenighet" når løsningene som lanseres er i strid med forskrifter ?


Formålet med boken er å advare andre om hva som faktisk kan skje. På denne måte kan folk ta sine forhåndsregler.

Vi er fram til å høre fra dere.

 


Med vennlig hilsen

Anette Bull
Svein Harald Endresen